Omavalvontasuunnitelma 2025
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot
Palveluntuottaja
Kauneus Jalkahoito Helsinki
Y-tunnus: 2400962-4
Osoite: Hitsaajankatu 20
00810 Helsinki
Puh. +358(0)401847741
Sähköposti: kauneus(at)kauneus-jalkahoito-helsinki.com
Internet sivut: https://www.jalkahoitolahelsinki.fi
Vastuu henkilö: Kirsi
2. Toiminta-ajatus
2.1 Arvot ja toimintaperiaatteet ;
- Toiminnan tavoitteet: Laadukas asiakaspalvelu, turvallisuus ja hygienia sekä ammattimaisuus.
- Palveluiden kuvaus: kasvohoidot, jalkahoidot, varpaiden kynsien hoito, kasvohoidot tehdään ilman laitteita, ripsien ja kulmien värjäystä, luonnonripsien taivutusta ja karvanpoisto/sokerointia
Yrittäjä on koulutukseltaan; Erikoiskosmetologi, Jalkojenhoitaja,
ja toiminut alalla vuodesta 2010. On ammattijäsenenä ; SKY-Kosmetologi ja Super
Kauneus Jalkahoito Helsinki toimintaa ohjaavat arvot ovat:
• Ammatillisuus. Yrittäjän toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä toimii vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon esim. sairaanhoidon piiriin. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita ja toimii tasa-arvoisesti asiakastilanteissa. Yrittäjä huolehtii ammattitaitonsa ylläpitämisestä sekä kehittämisestä kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihinsa sekä seuraa oma ammattiyhdistystä ja eri viranomais ohjeistusta.
• Asiakaslähtöisyys. Hoito räätälöidään aina asiakkaan kanssa yhteistyössä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Palvelu tehdään yrityksen toimitilassa ja yrittäjä toimii asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.
• Turvallisuus. Hoidon suunnittelu ja toteutus tapahtuu aina asiakkaan ja yrittäjän yhteisymmärryksessä. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja asiakas kokee olonsa turvalliseksi. Yrittäjä huolehtii, että käytettävät välineet ovat turvallisia ja oikein puhdistettuja sekä huollettuja. Asiakkaalla on oikeus tietää tuotteiden ja välineiden alkuperä ja esim. koostumus. Asiakkaalla on itsellään vastuu lukea ja käyttää tuotteita ohjeuden mukaan, jota hän on ostanut hoitolasta. Hoitotilanteissa yrittäjä huolehtii ympäristön turvallisuudesta, ja mm. asiakkaan asennon turvallisuudesta.
• Asiakastyytyväisyys. Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työskentelyä. Yrittäjä kehittää ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään asiakkaan palautteen mukaan. Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti, hoitokäynnin aikana tai myöhemmin. Suositellaan kirjallisesti tehty palaute hoitolomakkeeseen.
2.2 Toiminta-ajatus
Kauneus Jalkahoito toiminta-ajatuksena on tarjota jalkaterveyttä tukevaa jalkojenhoitoa asiakkaalle toimitiloissa. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu suunnitellaan aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Palvelut sisältävät sekä arvonlisäverottomia palveluja, että arvonlisäverollisia palveluja. Tuotteiden myynti sekä ns. kosmeettiset sekä hemmottelu jalkojenhoidot sisältävät 25,5 % arvonlisäveron 1.9.2024 alkaen. Myös kasvohoidot, ripsien ja kulmien värjäystä, luonnonripsien taivutus ja karvanpoistoa sokerilla yritys tarjoaa. Kaikki kasvohoidot tehdään käsin ja tuotteilla. Tuotesarjana on Puolalainen Arkana, Bielenda ja suomalaista luonnon- kosmetiikka Purodore. Yrittäjä käy säännöllisesti koulutuksissa ja tekee hoidot suomlaisten maahantuojien ohjeiden mukaisesti. Yrittäjä ei ottaa vastuuta eri allergia reaktioista tai jos asiakas ei ole noudattunut kotihoitoohjeita. Mutta on hyvä ottaa yhteyttä meihin kirjallisesti viipymättä, liityen asian selvittämäksi.
3. Omavalvonta
Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelmaa vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Yrittäjä kouluttaa itseään ja seuraa alalla tapahtuvia muutoksia ja toimintamalleja. Yhteistyö kollegoiden kanssa kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet- sivulla.
4. Henkilöstö
Yrittäjä on yksinyrittäjä ja mm. suorittanut terveysalan ammattitutkinnon. Jalkojenhoitotyön osaamisala, jalkojenhoitaja 2011. Lisäksi yrittäjä on kouluttautunut lähihoitajaksi, Erikoiskosmetologi. Yrittäjän tiedot löytyvät Julki Terhikistä. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.
5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Yrityksellä on toimitila. Palvelu toteutetaan yrityksessä. Yrityksen laitteet ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän liiketilassa, niille varatussa tilassa. Yrittäjällä on käytössä CE merkityt lääkinnällisiä laitteet mm. imupora, ultraäänipesulaite sekä Steril kuumailmasterilaattori. Edellä mainitut laitteet ovat laitteita, niiden käyttö- ja turvallisuusohjeet säilytetään yrittäjän yrityksessä. Laitteiden ja välineiden toimintakuntoa seurataan ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Hoitovälineet -ja tarvikkeet sekä suojavarusteet yrittäjä hankkii terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille suunnatuista myymälöistä sekä verkkokaupoista. Välinehuolto toteutetaan yrittäjän liiketilassa. Instrumentit puhdistetaan ja desinfioidaan UÄ-laitteessa desinfioituun ja pesuun tarkoitetulla nesteellä. Pesun ja desinfioinnin jälkeen instrumentit steriloidaan kuumailmasterilaattorissa laitteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Käytössä olevien puhdistus- ja sterilointiaineiden käyttöturvallisuusohjeet säilytetään tulosteina yrittäjän liiketilassa. Hoitotyössä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee yrityksen roskahuoneessa ja oleviin roska-astioihin. Riskijätteen yrittäjä kuljettaa särmäjäteastiassa ja huolehtii sen asianmukaisesta hävityksestä, apteekkiin.
6.Potilasasiamies
Neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.
Uusimaan Hyvinvointialue löytyy potilasasiamies. Potilasasiamiehet palvelevat sekä hyvinvointialueen että terveyskeskusta koskevissa asioissa.
Potilasasiamiesten tiedot löytyy netistä.
7. Lääkehoito
Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidoissaan.
8. Riskien hallinta
- Riskien tunnistaminen: Riskien hallinta
Kauneus Jalkahoito toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:
> laitteisiin liittyvät riskit
> hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit
> aseptiikkaan liittyvät riskit
>asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit> hoitotilaan liittyvät riskit
>tietosuojaan liittyvät riskit
Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista
- Hygieniaan liittyvät riskit (esim. tartuntataudit).
- Asiakkaiden turvallisuus
(allergiat, iho reaktiot tuotteista, ihorikko jalkahoidon yhteydessä, tartunta esim. sieni, syylä). - Työturvallisuus; työntekijöiden ergonomia, kemikaalit, tartuntataudit asiakkailta, työntekijän suojaus.
- Toimenpiteet riskien ehkäisemiseksi:
- Hygieniakäytännöt:
- Käsihygienia: Käsien pesu ennen ja jälkeen jokaisen asiakkaan.
- Työvaatteet: Puhtaat vaatteet ja suojavarusteet; maskit, hanskat, suojamyssy, suojaessu ja visiiri.
- Välineiden puhtaanapito:
- Desinfiointi ja sterilointi: Välineet esipestään, desinfioidaan ja kuivataan sekä steriloidaan jokaisen asiakkaan jälkeen 180° 60 -90min.
- Yksittäispakattujen tuotteiden käyttö silloin kun mahdollista. Pyyhkeet pestään 95° 90min. Jalkahoito ja kasvohoitoon liittyvät pyyhkeet pestään erikseen. Pesuaine on tuoksuton.
- Pintojen puhdistus:
- Työpöytien ja tuolien, lattia, lamppu, kortinlukija, oven kahva puhdistus jokaisen asiakkaan jälkeen.
- Päivittäinen siivous: lattiat, roskikset, tilat.
> Viikkosiivous tarkempi koko hoitola; hyllyt, kaapit, peilit, pöydät.
- Hygieniaohjeistukset; käsihygienia, työvälineiden desinfiointi, tarkkuus ja huolellisuus hoidoissa sekä hoidot ohjeiden mukaisesti.
- Asiakaskohtainen terveystietojen kysely; mahdolliset allergiat, perusterveys, aikaisemmat reaktiot hoidoista ja onko käynyt aikaisemmin vastaavassa hoidossa.
- Laitteiden ja työvälineiden säännöllinen tarkistus; päivittäin ja vuosihuolto imuriporalle. Sakset, hoitolatuoli, ultraäänipesuri pesu ja kunto kerran viikossa ja sterilaattorin toimivuus testataan indikaattoriteipillä päivittäin.
Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista.
9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
- Tietosuoja:
- Asiakastietojen käsittely luottamuksellisesti.
- Tietojen säilytys turvallisesti lukitussa kaapissa.
Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittelyEnsisijaisesti asiakkaasta kirjataan manuaalisesti hoidon suunnitelman paperiseen
hoitolomakkeeseen:
• perustiedot
• yhteystiedot
• perussairaudet ja allergiat
• mahdolliset jalkaongelmat
Yrittäjä täyttää lomakkeeseen muut jalkojenhoitoa koskevat tiedot. Lomake säilytetään asiakkaan suostumuksella seuraavia hoitokertoja varten. Salassa pidettävät paperiset asiakirjat säilytetään lukitussa arkistokaapissa yrittäjän toimitilassa, johon vain yrittäjällä on käyttöoikeudet. Asiakkaan tietoja ei luovuteta eteenpäin ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tietonsa. Asiakkaasta kerätyt tiedot hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä tai viimeistään asiakkuuden päättyessä
- Asiakkaan terveystietojen kysyminen:
- Allergiat, sairaudet, lääkitys; diabetes, reuma, verenvuototauti, verenkiertohäiriöt tai muuta joka voisi liittyä jalkahoidoissa.
Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidoissaan
- Allergiat, sairaudet, lääkitys; diabetes, reuma, verenvuototauti, verenkiertohäiriöt tai muuta joka voisi liittyä jalkahoidoissa.
- Ennaltaehkäisevät toimenpiteet:
- Mahdolliset jalkaongelmat, iho- tai jalkainfektioiden havaitseminen ja toiminta niiden ilmetessä (asiakkaan ohjaaminen lääkärin hoitoon tarvittaessa. Ohjaus jalkaterapian, hierontaan.
- 10. Laitteiden kunnossapito:
- Maahantuojan käyttöohjeiden mukainen puhdistus ja huolto.
- Säännölliset tarkistukset sähkölaitteet; päivittäin.
- Kemikaalien käyttö ja säilytys:
- Käyttöturvallisuustiedotteet (KTT) saatavilla. Maahantuojan ohjeiden mukaisesti kemikaalien, tuotteiden käyttö.
- Säilytys ohjeiden mukaisesti.
- Työntekijöiden kouluttaminen/ohjeistus ja lukeminen tuotteiden oikeaan käyttöön.
- 11. Poikkeamatilanteet:
- Tartuntatautitilanteet (esim. asiakkaalla havaittu infektio).
- Työtapaturmat.
- Asiakaspalautteet.
- Toimenpiteet poikkeamien sattuessa:
- Syiden selvittäminen ja korjaavat toimenpiteet.
- Henkilökunnan ohjeistus uusista toimintatavoista.
- 12. Koulutuksen sisältö:
- Hygienia- ja turvallisuusohjeet.
- Laitteiden ja kemikaalien käyttö.
- Asiakaspalvelun laatuvaatimukset.
- Tuotteiden turvallisuusohjeet.
- Perehdytys:
- Uusien työntekijöiden opastus.
- Säännöllinen päivitys koulutuksessa (esim. uusien määräysten mukaisesti).
- 13.Omavalvontasuunnitelman ylläpito:
- Suunnitelma tarkistetaan vuosittain tai tarpeiden mukaan, kuin uusia ohjeistuksia tulee esim. Valviralta, terveysviranomaisilta, STUK
- Mahdolliset päivitykset ja muutokset toiminnassa kirjataan.
14. Liitteet
- Siivoussuunnitelma (päivittäiset ja viikoittaiset tehtävät hoitolassa luettavissa.
- Käyttöturvallisuustiedotteet kemikaaleista. ( Hoitolassa )
- Välineiden huolto- ja sterilointiohjeet.( Hoitolassa)
- Asiakaspalaute tulee laittaa sähköpostiin.
> PotilasasiamiesNeuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.
Uusimaan Hyvinvointialue löytyy potilasasiamies. Potilasasiamiehet palvelevat sekä hyvinvointialueen että terveyskeskusta koskevissa asioissa.
Potilasasiamiesten tiedot löytyy netistä
- Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan seurannasta, arvioinnista ja päivityksestä vastaa yrittäjä.
Omavalvontasuunnitelma päivitetty 25.01.2025